Czym jest preorder i jakie niesie korzyści?

+3
2016-11-22

Zamówienia preorder to zamówienia składane przed oficjalną premierą danego produktu. W przypadku branży sportowej mowa często o półrocznym wyprzedzeniu, a nieraz nawet dłuższym. Producenci potrzebują zamówień preorder, aby móc zoptymalizować produkcję, dobrze ją zaplanować, a przede wszystkim ocenić, na jakim poziomie kształtuje się sprzedaż określonych produktów lub całych kolekcji. Dzięki temu mogą zareagować, gdy zamówienia są poniżej lub powyżej oczekiwanej wartości.

Główną zaletą zamówień preorder jest gwarancja otrzymania towaru w danym terminie. Wcale nie musimy opierać się na towarze, który do swojej oferty zamówiła hurtownia. Możemy samodzielnie przygotować indywidualną ofertę dla swoich klientów. Może to być towar, którego klient nie zobaczy u konkurencji i którego nie ma żadna hurtownia.

Kolejny argument? Ekonomiczny. Przedpremierowe zamówienia przynoszą bowiem oszczędność pieniędzy. Na towar w zamówieniach preorder możemy otrzymać wyższy rabat niż przy zakupie bezpośrednio ze stanów hurtowni. A nawet jeśli nie otrzymujemy rabatu, ceny produktów w preorderze są zazwyczaj niższe niż w bieżącej sprzedaży.

Zamówienia składane podczas preorderu pozwalają każdej firmie przygotować się na proces jego sprzedaży. Co to oznacza? Że możemy w spokoju zaplanować działania z okazji premiery produktu czy kolekcji, takie jak odpowiednia ekspozycja w sklepie i kampania informacyjna – przygotowanie newslettera, zapowiedzi i banerów.

Dzięki zamówieniom preorder sami możemy zresztą poczuć się jak ekskluzywni klienci. Otrzymujemy opcję nieograniczonego zamawiania produktów dla siebie, swojej rodziny i znajomych. Dostajemy katalog do ręki ze świadomością: bierz, co chcesz. Możliwość wyboru spośród najlepszych, nieobecnych jeszcze na rynku produktów przygotowywanych przez najlepszych projektantów mody sportowej to duży rarytas.  

Złożenie zamówienia jest bardzo proste. Wystarczy otworzyć plik z katalogiem, przejść do wybranej grupy produktów i swój wybór wprowadzić do odpowiedniego formularza, podając żądany termin dostawy. Należy pamiętać, by termin ten nie był szybszy niż data premiery danego produktu (taka data zawsze widnieje w katalogu przy produkcie). Przy zamówieniu trzeba określić również liczbę produktów, które chcemy otrzymać. Wydaje się proste, prawda? Rzecz w tym, że mając przed oczami tysiące produktów, kilka różnych katalogów, a wszystko piękne, kolorowe, funkcjonalne i modne, dokonanie wyboru robi się dość kłopotliwe. Dodatkowo atmosferę podgrzewają producenci. Podpowiadają, co będzie na topie, informują o planowanych akcjach, kuszą rabatami – to nie zawsze pomaga. Dlatego warto się do tego przygotować. Jak wybrać właściwe produkty w odpowiedniej liczbie?

Przede wszystkim zbudować plan zamówienia w oparciu o nasz budżet. Ile produktów danej firmy w tym czy innym okresie jesteśmy w stanie sprzedać? Odpowiedź na to pytanie wyznaczy granicę, której nie powinniśmy przekroczyć. Budżet możemy z kolei podzielić na działy – budżet na produkty piłkarskie, koszykarskie, biegowe, środki na jedną czy drugą kolekcję. Gdy jasno określimy granice zamówień, będzie się nam łatwiej poruszać po katalogu.

Kolejna zasada: opierajmy się na naszych możliwościach sprzedaży. Co się u nas faktycznie sprzedaje, a na jakie produkty jest mniej chętnych? Zamawiajmy tylko te rzeczy, co do których mamy przekonanie, że znajdą nabywców. Czyli PEWNIAKI. Jeśli prowadzimy mały sklep sportowy o ogólnym profilu, nie zamawiajmy specjalistycznych butów do biegania albo drogich kurtek na ekstremalne wyprawy górskie tylko dlatego, że są fajne. Dlaczego? Ponieważ istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że ich nie sprzedamy lub w najlepszym przypadku sprzedamy za rok, w dodatku za pół ceny. A przecież nie o to chodzi, prawda? Przynajmniej na początku działalności minimalizacja ryzyka daje gwarancję, że nie popadniemy w kłopoty. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia możemy sobie pozwalać na coraz odważniejsze decyzje.

Jeśli chcemy zaryzykować i spróbować nowej grupy produktów, zastanówmy się dwa razy przed podjęciem decyzji. Czasami lepiej zamówić daną grupę towaru z hurtowni, która taki towar posiada na stanie i zrealizuje zamówienie w ciągu 24 h. To istotne, ponieważ często zdarza się, że zanim otrzymamy eksperymentalny towar i dowiemy się, jak się sprzedaje, przychodzi czas zamówień preorder na kolejny okres. Musimy podjąć następną ważną decyzję, a przecież nie wiemy, czy eksperyment się udał. Minie rok, zanim poznamy odpowiedź, a to naprawdę długi czas, zwłaszcza że preordery nie są jedyną możliwością.

Daj nam znać, czy artykuł Ci się spodobał
+3
Jeśli tak, pokaż go swoim znajomym!

WRÓĆ